|
vinkske
|
Geplaatst op 10-10-2008, 23:39 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Heejz gitaristen,
Wij treden de laatste tijd geregeld op mee de band en ik speel normaal eigenlijk altijd met monitor, maar eh... Ik heb vaak dat ik half doof geblazen wordt op een podium! Doordat we met z'n 6-en zijn sta ik over het algemeen vrij dicht op de drummer en je wilt jezelf toch goed horen anders weet je aan het eind van de avond nog niet wat je allemaal tussen de fouten door per ongeluk goed gespeeld had ( ) en de versterker mag niet te hard want dan is het voor de geluidsman niet meer te regelen dus dan maar keihard over de monitor....
De rest van de band speelt in-ear en ik heb dat altijd tegen gehouden omdat ik dan denk dat ik veel teveel van mijn klankkleur verlies (of helemaal doof blaas als ik naar solokanaal schakel). Ik bedoel: ik neem normaal een 4x12'' speaker cabinet mee om zo'n goed mogelijk geluid te hebben (en dat de versterker zijn druk in het laag goed kwijt kan) en daar kan zo'n mini-klein-flutding in je oor in mijn ogen noooooit tegen op! Echter, ik heb vaak 2 dagen na een optreden nog het gevoel in mijn oor of m'n theewater klaar is...
Hoe zijn jullie ervaringen met in-ear optreden? Blijft je geluid dan een beetje overeind? Mis je niet teveel contact met de zaal? Is het niet heel gevoelig voor volumeverschillen als je overschakelt naar een ander kanaal of als je een andere gitaar pakt?
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
For those about to rock.... We salute you! |
|
|
Willemdaguide
|
Geplaatst op 14-10-2008, 12:52 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
In ear..niet!
nou ben ik misschien wel ouderwets maar waar moet je dan je voet op zetten als je geen monitorbox voor je neus hebt
zonder gekheid, zou absoluut niks voor mij zijn. mijn inziens is het voornamelijk geschikt wanneer je alles rechtstreeks in je tafel prikt en dus geen amps en akoestische drums op je podium hebt zodat je via je in-ear een goede gebalanceerde mix kunt maken. Een akoestische drum klinkt toch vaak hard dus zul je zo'n monitormix daar weer op aan moeten passen en je in-ear weer hard moeten zetten.
Buiten dat, als ik live speel wil ik de muziek niet alleen horen maar ook voelen, dat kan alleen door hard te spelen en op die manier ga ik er meer in op en speel ik lekkerder en dus fijner. In de oefenruimte spelen we net zo hard maar dan doe ik wel oordoppen in.
just my 2 cents
|
|
|
|
http://theguides.hyves.nl/ Guides to the spirit of Rock! |
|
|
vinkske
|
Geplaatst op 15-10-2008, 00:12 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 14-10-2008, 12:52 Willemdaguide schreef:
nou ben ik misschien wel ouderwets maar waar moet je dan je voet op zetten als je geen monitorbox voor je neus hebt
|
Hehehe daar zijn monitorboxen inderdaad wel ideaal voor... Alhoewel laatst bij een optreden hangtafels tegen heb podium aangezet waren, is helemaal vet om vóór het podium (tussen de lege bierglazen) op een hangtafel te gaan soleren!
Maar vraagje willem... heb jij wel ooit in ears geprobeerd?! Ik heb namelijk altijd dezelfde mening als jij gehad dat je het feest op het podium moet beleven --> anders hoef je d'r niet te gaan staan! Maar heb ook geen zin om op m'n 40ste niet meer te kúnnen spelen omdat ik niks meer hoor... Dus als het met in-ears ook lekker speelt én ik heb 'r minder last van....
|
|
|
|
|
|
Willemdaguide
|
Geplaatst op 15-10-2008, 08:42 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Eerlijk gezegd, nee, ik heb er zelf nooit mee gespeeld maar...
Ken redelijk veel bandjes die dat wel doen, en dat zijn allemaal bandjes die technisch erg goed spelen en vooral vaak coverbands die een nummer zo precies mogelijk na willen doen. Dat is een keuze maar niet mijn keuze. Ik speel zelf in een rock coverband maar vind gevoel en energie belangrijker dan techniek en geluid. Begrijp me niet verkeerd, de mix moet goed en vet zijn maar ik ga geen geluiden namaken van de artiesten die we coveren en het ook niet precies naspelen.
Punt wat ik wil maken is dat ik dat hoge volume nodig heb om er lekker in te zitten. Nou sta ik ook vaak naast de drummer die als een mongool op z'n kit loopt te hakken en met een 26"bass overal door/overheen knalt. Mijn inziens is in-ear hierdoor al niet praktisch omdat het podiumvolume zo fuckin' hoog is. Misschien heb ik het mis hoor maar komt ook nog bij dat we vaak kleine gigs doen waarbij we alleen de zang uitversterken en voor de rest alleen de backline. Hierdoor zijn we al blij als we een monitorbox hebben waar wat zang overheen kan mar we dus helemaal geen monitormix hebben.
Je angst voor gehoorbeschadiging snap ik en is denk ik ook niet ongegrond. Nu speel ik maar een gig of tien per jaar dus dat valt wel mee, ik denk dat je met meerdere keren per week spelen hier veel sneller last van hebt. Bij repetities speel ik overigens vaak met oordoppen in. Ben overigens nu 31 en heb nog een redelijk gehoor, vroeger echt wel veel vaker gespeeld. Komt nog bij dat als je wekelijks gaat stappen of veel concerten bezoekt dat net zo slecht voor je oren is als veel gigs doen.
ik denk dat mijn uiteindelijke conclusie is dat ik liever nu vet en hard speel zonder die in-ear zooi, dan maar iets eerder doof, dan dat ik nu gas terugneem en dat tenkoste gaat van de performance ne de lol die ik er in heb.
|
|
|
|
|
|
vinkske
|
Geplaatst op 15-10-2008, 20:49 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Snap je punt als je backline niet uitversterkt wordt dat je d'r ook niks aan hebt... Sterker nog: heb min of meer letterlijk deze discussie verschillende keren gevoerd met andere bands / bandleden die wél per se in ear willen spelen! Ik wil ook de adrenaline van een optreden omzetten in een overmatig en belachelijk gespring op het podium als daarmee de zaal op z'n kop gaat!!! Alleen begin er inderdaad steeds meer moeite mee te krijgen!
Heb een in ear die ik bij ons komende optreden (zaterdag in een volle feesttent) kan gebruiken, dus weet je komende week te vertellen of het inderdaad ook echt ten koste gaat van de kick van het optreden!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vinkske
|
Geplaatst op 19-10-2008, 15:05 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Heejz, zou nog ff laten weten of in-ear me bevallen is op het podium gisteren: ik vond het super! Je kunt het geluid zo hard en zacht zetten als je zelf wilt, je kunt (de geluidsman) op de monitorgroep laten zetten wat je wilt horen en het klinkt gewoonweg perfect! Wel had ik - wat jij ook zei - bij de eerste paar nummers het gevoel dat ik een studio stond te spelen, ik hoorde het publiek niet, ik hoorde alleen op twee doppen de band en totaal geen omgevingsgeluid, waardoor je minder in de "flow" zit op het podium.
Ik heb daarom één van de twee doppen uitgedaan, en toen was het eigenlijk ideaal... Rechts de band - op een volume dat je er niet helemaal doof van wordt, maar precies zoals je het zelf wilt hebben, links de zaal - het gejuich na een vette solo, het meegeblèr op de muziek, enz enz...
Het grote voordeel is ook dat op het podium bijna geen geluid was, waardoor er veel minder oversturing was op de microfoons. Ik kon nu mijn gitaarversterker lekker ver open zetten, alleen had ik m'n cabinet naar achter het podium gedraaid zodat het niet de microfoons in staat te blazen, want dan gaat alles rondzingen. En ik hoorde mezelf prima over het oordopje! Voor de geluidsman was dit ook veel handiger, want normaal is het veel moeilijker de goeie mix te maken tussen gitaargeluid wat rechtstreeks de zaal in loeit en wat hij moet uitversterken... Scheelt natuurlijk ook dat het een grote tent was waar het geluid goed weg kon... Ik was vantevoren bang dat het geluid op zo'n klein dopje "ballen" zou missen, immers op een speakerbox van 1x12" klinkt het al veel minder dan op een cabinet van 4x12"! Dit viel me 200% mee, ik stond zelf te kijken van de moddervette warme distortion met ballen sound die m'n gibson over m'n ENGL eruit blaast! Zat er daardoor zo lekker in dat zelfs de band en de geluidsman naderhand naar me toe kwamen dat het zo gruwelijk lekker klonk gister... Ging écht helemaal los... Kicken!
Wat betreft het rauwe voet-op-de-monitor-en-vet-scheuren-in-een-stoere-pose: ook dat kwam helemaal goed! De monitors lagen er toch vanwege de andere bands die daar dit weekend optreden....
Dus als je in een band zit waar je regelmatig mee optreedt en waarbij tóch alles uitversterkt wordt: in-ears DOEN --> ideaal...
|
|
|
|
|
|
Willemdaguide
|
Geplaatst op 20-10-2008, 14:31 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hey tof dat het zo goed is bevallen! Geen piep in je oor omdat de inear te hard stond?!? Tja, je maakt me nu toch wel nieuwsgierig het ook eens te testen, maar goed, om alleen voor proberen zo'n ding aan te schaffen.
Zat later te denken, je kunt natuurlijk ook altijd nog een monitorbox zonder speaker "dummy" meenemen om je voet op te zetten!
Maar met een gibson op een Engl, da's ook precies mijn combi! rock on!!
|
|
|
|
|
|
vinkske
|
Geplaatst op 20-10-2008, 17:39 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ja, klinkt super hé! ROCK "N ROLL!!!
Omdat je de receiver van de in-ear traploos kunt regelen (hetzelfde als zeg maar een radio ofzo) kun je het dus zo zetten dat het goed klinkt en dat je niet helemaal doof wordt. Omdat het omgevingsgeluid helemaal buitengesloten wordt hoeft het helemaal niet zo loei-hard te zijn! Ofwel: heeeeerlijk in de flow op het podium, perfect geluid en niet half doof als je ervan af komt!
|
|
|
|
|