Eastwood Geplaatst op 29-10-2006, 12:39 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

VOX AC 30

De VOX versterkers zijn bekend en beroemd vanaf 1958. Orgineel maakte Tom Jennings & Dick Denny de VOX modellen. De VOX versterkers werden o.a. gebruikt door:
The Beatles  ; The Animals (House of the rising sun) ; The Stones ; Dave Clark 5 ; The Shadows
Dusty Springfield ; The Searchers, en nog vele anderen.
De vintage VOX versterkers herken je aan de identificatie : JMI en dan type + Serie nummer.
De speakers die VOX gebruikte waren Vox custom made door Celestion en heel beroemd zijn de originele Blue Alnico/Jensen/ Celestion speakers.

Vrijwel alle VOX versterkers hadden 1 nadeel, de warmte van de buizen werd onvoldoende geventileerd / te weinig koeling, waardoor het nog wel eens kon gebeuren dat een versterker spontaan ging roken of brand neigingen had.

Omdat de Engelse versterker industrie vanaf 1973 veel concurrentie kreeg van andere (Aziatische) landen die goedkopere versterkers produceerden met meer toeters en bellen, maar ook omdat de transistor versterker steeds meer terrein ging winnen, verkochten Tom Jennings en zijn maatje Dick Denny de VOX compagny in 1974.
In de jaren die volgden, bleven er maar weinigen trouw aan VOX. Brian May is in ieder geval lang VOX fan gebleven.

Vanaf 1992 worden er o.a. in China opnieuw onder de naam VOX versterkers gemaakt.
Die productie modellen waren slecht gemaakt, mede door de relatieve onbekendheid van hoe een goede buizenversterker moet worden opgebouwd, hoe moet dat klinken en vooral ook gebruik kwaliteitsmaterialen.
Uit kosten overwegingen gebruikte men te veel inferieure materialen en slechte buizen (bekend is dat vele Chinese buizen een zeer korte levensduur hebben van enkele maanden).
Na het jaar 2000 kwam er langzaam verbetering in de Chinese bouwkunst van versterkers en buizen, hetgeen te danken is aan de westerse invloed en kennis van zaken.

Vanaf 2004 / 2005, is bekend dat in China geproduceerde versterkerbuizen onder het label TAD voldoende / goed zijn. In o.a. Koch versterkers kom je ze thans vaak tegen en er zijn weinig klachten bekend over deze TAD buizen. Die zelfde TAD productielijn wordt onder meer gebruikt voor Fender en Marshall gelabelde buizen.

In Kingston (Milton Keynes) Engeland werd de opnieuw VOX Amplication LTD opgericht.
Een van de doelstellingen was daarbij om de vintage VOX modellen te reproduceren en nu wel eens te letten op kwaliteit en betrouwbaarheid.
Na enkele prototypen en na het goed luisteren naar de wensen van eindgebruikers ( de gitarist dus!) ontwikkelde met een nieuwe VOX lijn in China.

Als je de advertenties in de diverse gitaar en muziekbladen mag geloven (??) dan zouden deze nieuwe producties goede replica’s zijn de echte VOX versterkers.
Men probeert je althans te overtuigen, dat ze dezelfde bouw en kwaliteit eisen gebruiken, zoals die door Jennings en Denny werden vastgelegd.
Op de internetsite van VOX ;  http://www.voxamps.co.uk/products/ac30/ac_30cc.htm
vinden we zelfs een video boodschap reportage waaruit moet blijken dat ze inderdaad de vintage modellen reproduceren.

Goed nu dan mijn test :
VOX Model AC 30
De modellen in deze range zijn:
CC1  custom met 1 x 12 inch Celestion Neo dog speaker.
CC2x met 2 Alnico Blue speakers.
En een losse top AC 30 met losse speaker kast.
Prijzen variëren per muziekwinkel, combo’s vanaf circa 700 euro en de losse top zou minder moeten kosten (500 euro o.i.d.)
De test resultaten van de AC 30 classic custom met 1 x 12 inch Celestion Neo dog speaker.
CC 1, gewicht ruim 22 kilo en wordt gemaakt in China.

Technisch beoordeling:
Om deze VOX versterker uit de combo te halen moeten er heel wat schroeven los en zelfs is de soldeerbout nodig om de bedrading van de luidspreker los te maken.
De buizen zijn intern opgesloten in de kast en je kunt er van buiten af dus niet bij om ingeval van nood een  of meerdere buizen te vervangen. Waarom e.e.a., niet service vriendelijker kan is mij een raadsel.

Alle modellen AC 30 hebben dezelfde versterker met 3 x ECC 83, 4 x EL84 en 1 x GZ 34 (Sovtek) diode buis.
De opbouw van binnen is op PCB printplaten en ziet er overzichtelijk en verzorgt uit.
(Misschien door transport o.i.d. , maar ik moest nog wel een aansluit plug goed aan drukken op de printbevestiging., voordat deze plug voor problemen zou kunnen gaan zorgen.)
De gebruikte onderdelen en materialen zijn standaard.
Wat ik persoonlijk een nadeel vind is, dat de buisvoeten direct op de printplaat zijn bevestigd.
Dat kan in het gebruik op termijn voor problemen zorgen gezien de warmte afgifte van buizen in een vrijwel gesloten kast.
En een in klasse A werkende buis wordt nu eenmaal warmer dan een in klasse A/B of B ingestelde buis.
Een ingebouwde fan zou standaard aanwezig moeten zijn om dergelijke warmte problemen op te lossen.

Aan de achterzijde zijn aansluitingen voor effect loop met niveau instelling, extra aansluiting voor speakers en een instelling om de buizen “hot” of  “warm” te laten draaien. In de stand HOT is het max vermogen 33 watt en in de stand warm is het vermogen 22 watt, aldus de technische specificaties.  Mijn metingen bevestigen de fabrieksopgave. Dit is dus o.k.

Toch geef ik het totaal technisch deel een mager 6-je ,als cijfer.
Deze lage score komt met name door de service onvriendelijkheid en slechte toegankelijkheid om eventuele buizen te vervangen. Ook het ontbreken van een fan vind ik een nadeel in relatie met de buisvoet montages op de printplaten.

Goed dan nu de gebruikerstest:

Een opvallend detail die je vaak bij combo’s ziet is dat het bedieningsdeel achter op bovenkant is gemonteerd met de benamingen aanwijzing op zijn kop, immers je staat/ speelt met je gitaar voor de versterker, nooit er achter.... Nou ook bij de VOX is dat niet anders.
Als je voor de versterker staat kijkt je dus op het bedieningspaneel naar de aanwijzingen die op zijn kop staan.
Ben ik nou zo simpel of is die ontwerper van het bedieningspaneel nou zo dom?
Overigens het bedieningspaneel is ruim voorzien van duidelijke knoppen en (mini) schakelaars, om kanalen, tonen en reverb keuze te kunnen instellen.

Je kunt er inderdaad van allerlei stijlen op kwijt en de mogelijkheden van de instelling zijn zeer voldoende.
Het uiteindelijke resultaat is natuurlijk mede afhankelijk van je eigen gitaar kwaliteit.
Maar met een reguliere gitaar is de kwaliteit van het basis VOX geluid goed.
En belangrijk is ook dat er geen vervelende bijgeluiden of rammeltjes door mij zijn waargenomen.
Het spelen met de tremolo en reverb zijn inderdaad vintage en de overall sound is ruim voldoende.
Idem als je top boost instelling gebruikt, ook goed te noemen.

Eigenlijk kun je geen slecht geluid uit deze VOX halen, dus op dit punt heeft de VOX voor het geluid een 8+
als cijfer.
Voor de bediening geef ik een 7 als cijfer, want dan moeten ze maar de aanwijzingen normaal afleesbaar maken i.p.v. op z’n kop.   
Tellen we de door mij gegeven cijfer bij elkaar op en delen we dat door 3 dan is het gemiddelde: 7

Omdat de aankoop prijzen nogal eens kunnen variëren per muziek winkel kan ik hierover niet veel zeggen, behalve dan dat de reguliere prijzen voor de combo AC 30 ergens tussen de 700 en 1000 euro zal liggen.
Het aanbod in die prijsklasse is echter al vrij groot en zal men op persoonlijk gronden kunnen kiezen voor de VOX AC 30.

Groetjes en tot later.
Jaap
Eastwood Amps
Amersfoort.

Dit bericht is gewijzigd op 29-10 13:05.

meld dit bericht aan een moderator