|
oldyoung
|
Geplaatst op 24-08-2008, 12:50 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Loop met het idee rond om zelf hele goede kabels in elkaar te knutselen. Ik gebruik momenteel nog dat 3 meter gear van rond de 15 euro maar daar wil ik verbetering in brengen. Ten eerste : wat voor kabel moet ik gebruiken en waar is die te koop en hoe ziet ie er van binnen uit? Moet ik me dat voorstellen als een soort coax?.Ten tweede : wat is beter in gebruik; een soldeerbout of een soldeerrevolver? Goede pluggen zyn by iedere goed gesorteerde gitaarzaak wel te koop neem ik aan. Om nog even op de kabel terug te komen : is dat het zelfde soort als microfoonkabel? Je hebt natuurlyk wel hele goede kabels in de handel maar het lykt me leuker om er zelf mee aan de gang te gaan. Met vriendelyke groeten, oldyoung, Robbert.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
Klootviool12
|
Geplaatst op 24-08-2008, 17:40 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ik denk dat je als pluggen zilvere moet hebben, mischien bestaan er ook wel zilvere kabels. (Zilver geleid namelijk het beste)Een grootte soldeerbout (80 watt) vind ik het fijnst, heb zelf ook een soldeerpistool maar die zijn veel zwaarder en gaan sneller kapot omdat soldeerbouten een stuk degelijker zijn. wel hebben soldeerpistolen vaak een "trekker" oftewel een schakelaar zodat je hem uit kunt zetten en dat hebben soldeerbouten meestal niet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mckaamos
|
Geplaatst op 25-08-2008, 13:21 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Nogal afhankelijk van de bout/pistool natuurlijk.
En what the hell dude... 80watt? voor een paar plugjes? 15watt is ruim voldoende. Ik soldeer m'n eigen kabels al tijden, en dat doe ik met een Weller EP-15 boutje.
Gewoon een rol Mogami kabel kopen en een doos Neutrik stekkers kopen. Soldeerboutje of mini pistooltje van 20watt en een rolletje tin erbij en je bent klaar.
|
|
|
|
http://verkopers.marktplaats.nl/5907224 |
|
|
|
|
|
|
Mckaamos
|
Geplaatst op 26-08-2008, 09:49 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 25-08-2008, 20:39 oldyoung schreef:
En op wat voor prys kan ik rekenen voor een rol mogami kabel? Het is volgens my niet zomaar een flutkabel als je de pryzen ziet wat een complete mogami kabel kost. Het is maar voor huisgebruik maar ik ben nogal een perfectionist op dat gebied.
|
Mogami kabel op een rol van 100 meter kost in amerika iets van 150 dollar, retail prijs. Ik koop zelf in bij m'n lokale gitaarhandel. Die heeft altijd een rol staan, en koopt in tegen inkoopprijs. Komt er op neer dat ik per meter ongeveer 1 euro betaal. Incl stekkers ben ik dan 15 euro kwijt voor 5 meter. Das even wat anders dan 45 euro voor 5 meter bij Feedback.nl. Doe er nog 2 euro bovenop en dan heb je een noise-less plug, zo een die de kabel plop-loos ontkoppelt. Beter voor je speaker als je gitaar wisselt terwijl je amp aan staat.
|
|
|
|
|
|
|
|
Mckaamos
|
Geplaatst op 28-08-2008, 21:39 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Nog een ding: als je Mogami kabel soldeert, zorg dat je de kabel goed stript. De mantel om de binnenkern bestaat uit twee delen, een laag zwart en een laag transparant. Zorg dat je de zwarte laag verder afstript dan de transparante, want die laag geleid stroom. Komt die laag in contact met de hot wire (binnendraad, waar je signaal over gaat) dan maak je kortsluiting. Effectief slacht je daarmee alle signalen en krijg je geen geluid door de kabel.
Neutrik Silent pluggen (met Reed relais om ploploos te ontkoppelen) doen hetzelfde. Ze sluiten de polen kort (is niet slecht, mind you, het klinkt alleen zo fout door de terminologie ) om alle signalen te killen.
Dit bericht is gewijzigd op 28-08 21:39.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|