|
Eastwood
|
Geplaatst op 16-10-2006, 18:22 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hoi allemaal,
Zoals ik al eerder schreef ben ik geen liefhebber van transistor versterkers, maar zo af en toe test ik er eentje. Zo werd mij een Hiwatt (Maxwatt) versterkertje G40 / 12 aangeboden voor een test.
Ik was toch wel een beetje nieuwsgierig, immers het van ouds bekende label Hiwatt stond vroeger ( tussen 1964 en 1981) in het buizen tijdperk, als zeer goed bekend.
{Maar ja, dat was dan ook in de tijd dat de oprichter van Hiwatt Dave Reeves in 1964 de echte Hiwatt versterkers ontwierp en bouwde. Hiwatt werd echt bekend toen Uncle Pete himself de door Dave Reeves speciaal ontworpen The Who Hiwatt 100 watt versterker heel wat jaartjes gebruikt. Nadat Dave Reeves in 1981 was overleden, ging het berg afwaarts met Hiwatt. Na vele omzwervingen kwam het merk (label) Hiwatt terecht in Aziatische handen. De versterkers die na het overlijden van Dave waren gebouwd, zijn echter in kwaliteit bijzonder magertjes. Begin 2000 begon men aan een nieuw concept, maar eigenlijk probeerde men de oude door Dave Reeves ontworpen en gebouwde buizen versterkers weer opnieuw te bouwen met zoveel mogelijk de zelfde kwaliteitsonderdelen, inclusief de speciaal gemaakte Partridge transformatoren, die in de 60 - 70 jaren o.a. door Hiwatt, Soundcity, Laney, Selmer en Carlsbro, werden gebruikt.
Maar goed, uiteindelijk kwam men met een custom Hiwatt lijn uit en in die handgemaakte modellen zitten inderdaad de Partridge trafo’s en vele authentieke materialen verwerkt. De prijs is dan ook bijzonder hoog voor een 100 watt custom Hiwatt top van 100 watt en zal daarom ook niet voor de meeste gitaristen worden gekocht. Daarnaast produceert men nu ook weer Hiwatt buizen versterkers, die goedkoper zijn en dus niet beschikken over de oorspronkelijke onderdelen. Tevens zijn er onder de naam Hiwatt door Maxwatt transistor versterkers op de markt gezet.)
En terug naar het begin van mijn verhaal, de G 40 is zo’n transistor combo versterker. De nieuw prijs ligt zo tussen de 170 en 200 euro. Men belooft (op de doos althans) dat je een echte 40 watt versterker hebt. Clean en overdrive kanaal, inclusief een reverb. Tevens zit e 1 12 inch custom Hiwatt 40 watt speaker in. Met nog aanvullende commerciële reclame teksten, denk je dus dat je een “echte Hiwatt” in handen hebt. Een voetschakelaar is niet standaard bijgeleverd en moet dus apart worden gekocht. Waarom?????
Nou ja what ever, , daar stond de G 40, op de test bank. Aangesloten met mijn 67-er Strat op het clean kanaal en geheel klaar voor de start. De versterker aan ....en.......?...... Wat een afgang........ Echt een bagger geluid! Clean .....? Nou wat het ook was, in ieder geval geen clean geluid. Hoog volume of laag volume, toon regelingen aanpassen, het bleef beroerd klinken. Omschakeling via de (apart bij te kopen!?!?) voetschakelaar naar het overdrive kanaal, leverde ook geen fraaier geluid op.
Dan maar eens kijken naar het echte vermogen. De vermogenstest op mijn watt meter gaf slechts 22 watt als max output op 4 ohm aan. Alle test sinus signalen werden door de eindtrap al bij zeer lage gain sterk vervormd. Dat verklaarde dus direct waarom het geluid op het zogenaamde clean kanaal ook bij lage volumes al zo slecht was. Ik besloot vervolgens om deze nieuwe versterker maar eens ff uit elkaar te halen. Transistoren bak of niet, het geluid moet veel beter kunnen, dacht ik.
Na de broodnodige modificaties en vervanging van slechte onderdelen, inclusief diverse testen, werd de versterker gecustomized en geoptimaliseerd. Het uitgangsvermogen is nu 32 echte watts bij 4 ohm geworden en klink nog strak, zonder vervormende bijgeluiden en andere storende elementen. Er zit nu genoeg punch in en het cleane kanaal gaat tot het randje maar blijft dus lekker helder en fris. De toon regelingen zowel clean als op het overdrive kanaal, heb ik tevens verbeterd, waardoor er nu goed valt af te stemmen. Al met al klink het nu (voor een transistor versterker althans) goed.
Ik hoop nu maar dat het door mij ter beschikking gestelde exemplaar een “toevallig” slechte basis combo versterker was, anders dan voorspel ik geen toekomst voor deze Maxwatt / Hiwatt transistor versterkers. Tenslotte zal niet iedereen deze versterker kunnen aanpassen.
Mijn bevindingen en mijn modificaties heb ik overigens al ter beschikking gesteld aan de fabrikant Maxwatt / Hiwatt. Nu maar eens kijken wat ze er mee doen.
Tot later maar weer.
Jaap. Eastwood Amps Amersfoort.
Dit bericht is gewijzigd op 16-10 18:53.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
|
|
Eastwood
|
Geplaatst op 29-10-2006, 13:02 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hoi Bert,
Leuk joh, je diverse clips en vooral Dragon Ball ( ben ik al jaren fan van deze anime serie, heb alles al gezien)
Wat ik al schreef, Hiwatt is niet slecht maar het test exemplaar G 40 was gewoon niet goed in het cleane geluid. Nu ( na mijn modificaties) is deze amp ook prima. Overigens Hiwatt heeft mijn notities en bevindingern overgenomen en zullen in latere series e.e.a. mee nemen in hun modificaties en wijzigingen.
keep on playing,
later, Jaap Eastwood Amps Amersfoort
|
|
|
|
|
|
|
robbertb2
|
Geplaatst op 15-06-2011, 22:13 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Leuk verhaal, er klopt echter helemaal niks van! Het geluid is clean ontzettend goed. Zeker voor een versterker van die prijs. Ja als je 'm gaat vergelijken met een Hiwatt van 1200 euro valt het geluid inderdaad tegen.
Ik zou zeggen laat je Watt meter (of je versterker) nakijken, het vermogen is bij mij precies 40 W en het allermooiste, daardoor klinkt ie niet zo hard: je kan de versterker niet zoals bij vele andere in zijn prijsklasse opblazen als je de versterker volledig open zet.
Ik gebruik overigens tevens een decibelmeter want een Watt meter meet het electrisch vermogen, je weet wel Stroom is spanning gedeeld door weerstand..... En bij versterkers ga je dan uit van het muziek vermogen en niet het sinus vermogen. waar plaats jij je "Watt meter" eigenlijk? Tussen de versterker en de speaker?
Als ik optreed speel ik het liefst op een Ampeg of Vox, maar deze kan ik thuis niet gebruiken omdat ze te hard klinken zelfs al ik het volume op minimaal zet.
Dat kan met de Hiwatt G40 wel.
Ik vind het niet terecht dat je deze goed afgewerkte prima klinkende versterker zo afkraakt. Was de playboy net toevallig uitverkocht toen je dit stuk schreef of zat je onderbroek al de hele dag te strak?
Mvg,
Robbert.
|
|
|
|
|
|