Siempie666 Geplaatst op 01-07-2008, 15:52
global moderator+
Verstuur privé bericht

Hoe zit het met het vervangen van humbuckers? Hoe moeilijk is dat als je nog nooit iets hebt vervangen op een gitaar (afgezien van snaren dan :P )? Het lijkt mij wel te doen met een schemaatje erbij, maar je mag toch nooit alle snaren van je gitaren halen? Hoe zit dat dan? Want het lijkt me nogal lastig om humbuckers te vervangen met nog 4 snaren of zo op de gitaar.
En hoe zit het met de tone- en volumeknop en zo? Ik heb namelijk 2 draaiknoppen en 1 switch, maar op sommige gitaren zitten er meer, maakt dat nog uit als je er andere humbuckers inzitten?
En als laatste, heeft het veel zin om in een beginnersgitaartje andere humbuckers te zetten in verband met het goedkopere hout en hardware?

Alvast bedankt!

meld dit bericht aan een moderator

Mckaamos Geplaatst op 01-07-2008, 16:01
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 01-07-2008, 15:52 Siempie666 schreef:
Hoe zit het met het vervangen van humbuckers? Hoe moeilijk is dat als je nog nooit iets hebt vervangen op een gitaar (afgezien van snaren dan :P )? Het lijkt mij wel te doen met een schemaatje erbij, maar je mag toch nooit alle snaren van je gitaren halen? Hoe zit dat dan? Want het lijkt me nogal lastig om humbuckers te vervangen met nog 4 snaren of zo op de gitaar.
En hoe zit het met de tone- en volumeknop en zo? Ik heb namelijk 2 draaiknoppen en 1 switch, maar op sommige gitaren zitten er meer, maakt dat nog uit als je er andere humbuckers inzitten?
En als laatste, heeft het veel zin om in een beginnersgitaartje andere humbuckers te zetten in verband met het goedkopere hout en hardware?

Alvast bedankt!

Tijdelijk alle snaren er af is niet zo erg hoor Als je ze daar na maar weer er op zet en geen knikken in de snaren maakt want dat is funest voor je snaren.

Verder is het vervangen er van niet zo moeilijk, mits je weet hoe de huidige in elkaar steken en hoe de nieuwe bedraad horen te zijn. Vaak zijn de draadkleuren ook anders, dus het is een kwestie van even volgen hoe de draden nu lopen, en dan aan de hand van de schema's van je nieuwe de kleuren uitpuzzelen.

Ik heb het ook gedaan, het heeft me een avondje gekost, maar het is gelukt.
ALs je van passief naar actief gaat kan je het beste de complete bedrading vervangen gezien die schema's nog wel eens heel anders in elkaar steken. Ook de potmeters zijn dan wel eens van een ander type.
Verder moet je sowieso in staat zijn om te solderen. ALs je dat niet kan, vergeet het dan maar, of laat het doen

En als laatste: ja het heeft zin Je geluid kan er stukken beter van worden, ookal is de gitaar van goedkope kwaliteit.
Ik heb het met mijn Ibanez ook gedaan. Kijk maar op mijn blog

Dit bericht is gewijzigd op 01-07 16:03.

http://verkopers.marktplaats.nl/5907224 
Siempie666 Geplaatst op 01-07-2008, 16:41
global moderator+
Verstuur privé bericht

Holy shit @ die slangen! :P

Hoe klinken jou humbuckers nu? Want 60 euro voor iets uit de DiMarzio- en Seymour Duncan-klasse is geen geld, lijkt me!

Als ik andere humbuckers inbouw, dan moet ik toch ook de platen die aan de achterkant van mijn gitaar openmaken? Kan het kwaad die dingen te openen zonder iets te veranderen? Dan weet ik een beetje hoe het eruit gaat zien als ik echt wat ga veranderen :P

En wat is het verschil tussen passief en actief?

Ruudalberink Geplaatst op 01-07-2008, 17:13
administrator
Verstuur privé bericht

Ga je gang! open maken die handel. Kan nooit kwaad, kun je vast zien hoe het zit

Actief is met een batterij (op stroom dus) Passief is 'gwoon' zonder batterij. Je zult nu wel passief hebben. Dan zou ik de nieuwe humbuckers ook passief doen, anders moet je een ruimte zoeken voor de batterijhouder enz.

Seymour duncan customcustom of custom5 blijken heerlijk te klinken

Welke gitaar heb je nu?

Dit bericht is gewijzigd op 01-07 17:13.

Siempie666 Geplaatst op 01-07-2008, 17:28
global moderator+
Verstuur privé bericht

Dan heb ik passief, ja. En dat wil ik het liefste zo houden ook, ik hou namelijk niet van batterijen, ik vertrouw ze niet :P

Ik heb een BC Rich Son of Beast :P

Mesjoggah Geplaatst op 01-07-2008, 20:51
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik denk dat dit het schema voor jou gitaar is, een volume en een tone + een 3-standen schakelaar.
Als je de humbuckers vervangt en je hebt elementen met aparte draden voor de coils kun je er evt een 5 standen schakelaar inzetten.

Mckaamos Geplaatst op 02-07-2008, 00:08
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 01-07-2008, 16:41 Siempie666 schreef:
Holy shit @ die slangen! :P

Hoe klinken jou humbuckers nu? Want 60 euro voor iets uit de DiMarzio- en Seymour Duncan-klasse is geen geld, lijkt me!

Als ik andere humbuckers inbouw, dan moet ik toch ook de platen die aan de achterkant van mijn gitaar openmaken? Kan het kwaad die dingen te openen zonder iets te veranderen? Dan weet ik een beetje hoe het eruit gaat zien als ik echt wat ga veranderen :P

En wat is het verschil tussen passief en actief?

ja leuk he, die slangen? M'n vriendin is gek met reptielen

Voor inbouw moeten idd de platen los (tenzij je een slagplaat hebt, dan moet die los). Achter die platen zitten de potmeters en schakelaars. Daar moet aan gesoldeerd worden.
En goed, mensen claimen dat het DiMarzio/Seymour Duncan style is. Ze zijn wat anders, maar ze klinken heel bruut met distortion vanwege de hoge output en met een beetje tokkelen klinken ze erg gedefineerd (i.e. je slaat snaar 1 aan en dan 2, en dan hoor je ze duidelijk van elkaar. M'n oude maken er meer en brij van geluid van.)
Heeft ook met patenten te maken op methode van wikkelen enzo, dus 100% namaken mag sowieso niet.
Zonet had ik nog vrienden op bezoek en die stonden te watertanden Ik denk dat dat genoeg illustreert
Ik denk dat je ze sowieso goed vind Vind je het niks, er zijn genoeg Guitarfetish fanaten die ze wel van je willen overnemen. Ik raad je de Crunchy Rails aan. Net ff wat heavier dan de PowerRails.

Als je nu passief (zonder batterij) hebt zou ik daar bij blijven. Wisselen voor actief heeft nogal wat voeten in de aarde, en je gitaar moet er maar net ruimte voor bieden.
Inbouwen is niet zo heel lastig. Kwestie van je huidige pickups bekijken, even zien hoeveel draden er uit komen en dan kijken of ze intern gesoldeerd zijn. Mijn oude hadden 3 draden, nieuwe 5, maar blijkt dat de oude intern 5 draads zijn en intern wat verbindingen hebben naar 3 draads. Dat staat ook in de manual van de nieuwe, maar daarbij moet je de verbinding zelf met de draden leggen. no biggie.

Actief vs passief is batterij vs geen batterij

Oh, btw, op Youtube zijn wel filmpjes van de Crunchy Rails te vinden. Ik heb er een paar opgezocht voor je.

In een Jackson, Lamb Of God rifjes
Iemand die een soundcheck doet, wat black metal rifjes
Ibanezje met Crunchy Rails, improvisatie metal
En voor de vergelijking ook wat clean
Crunchy Rails vs Seymour Duncan JB's
Iemand die zelf een gitaar heeft ge... gezet, even kijken tot na de helft

Dit bericht is gewijzigd op 02-07 00:23.

Siempie666 Geplaatst op 02-07-2008, 14:23
global moderator+
Verstuur privé bericht

Oké, bedankt voor alle antwoorden!

Weet je mss ook hoe je GFS humbuckers klinken met een hoog bluesgeluid als bij Layla?
http://www.youtube.com/watch?v=D2sfelvHAlU

Mckaamos Geplaatst op 02-07-2008, 21:51
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op coiltap moeten ze wel aardig klinken, maar heb geen voorbeelden en mijn gitaar pairt coiltap automagisch met de center singlecoil dus kan het niet testen.

Sowieso denk ik dat blues beter op singlecoils kan toch?

Siempie666 Geplaatst op 03-07-2008, 18:43
global moderator+
Verstuur privé bericht

Idd, maar ik vroeg me af of zo iets haalbaar was :P

Mckaamos Geplaatst op 03-07-2008, 20:03
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Als je kan solderen en gaten wil boren voor een coilsplit switch moet dat wel aardig gaan