Mke Geplaatst op 14-06-2008, 15:08 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hoi,

Ik vroeg me af wat jullie gebruiken als oplossing voor het verschil in volume tussen akkoordwerk en solo spel. Ik ben zelf nogal fan van het geluid van mijn versterker, dus wil zoveel mogelijk dat geluid in tact houden (dus geen distortion pedaaltje of iets dergelijks). Ik heb al een volume pedaal geprobeerd, maar daarbij is het geluid niet zo nauwkeurig in te stellen en dus ook niet altijd gelijk (groot probleem voor onze geluidstechnicus    . Ik gebruik nu een oud multi-effect pedaaltje van zoom, waarbij je per patch de level in kunt stellen. Het nadeel van deze oplossing is dat je van elke patch 2 versies moet maken, een hoog en een lage level, waardoor het voetwerk nogal veel wordt (om van chorus naar flanger te gaan moet ik nu 2 keer stampen i.p.v. een keer). Zijn er volume pedalen met 2 fixed volumes? Of zijn er nog andere oplossingen mogelijk?

gr.
Marcel

Dit bericht is gewijzigd op 19-06 22:47.

meld dit bericht aan een moderator

Eastwood Geplaatst op 14-06-2008, 18:06 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

zie mijn web site
daar staat een eenvoudige schakeling voor je probleem
een beetje solderen / beetje technisch bezig zijn, naja zie maar of er wat mee kunt.

gr Jaap

Ruudalberink Geplaatst op 19-06-2008, 17:42 Reageer
administrator
Verstuur privé bericht

Hiervoor kun je toch ook gewoon een boost gebruiken die vaak al op de amps zit?

Mke Geplaatst op 19-06-2008, 22:49 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Bij mijn versterker zit die er wel op, maar kan ik hem niet met het voet pedaal bedienen. Heeft iemand ervaring met dit pedaaltje?
http://www.imuso.co.uk/directory/re...l-reviews/electro-harmonix-lpb1.htm

Willemdaguide Geplaatst op 02-07-2008, 15:37 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

ik gebruik zelf vaak een simpele eq om te boosten. Let er wel op dat je deze dan in de fx loop van je amp zet. Voordeel van een eq tov een booster is dat je je geluid nog iets af kunt regelen (bv meer mids erin waardoor je sowieso beter hoorbaar bent)
Ook een MXR/CAE MC-401 werkt perfect in de loop, erg clean. zo ook de microamp van MXR

http://theguides.hyves.nl/ Guides to the spirit of Rock! 
jikes87 Geplaatst op 23-07-2008, 11:36 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Een booster pedaal van Fulltone. Ca. 100 euro en je krijgt een cleane boost van +/- 30 decibel. Dat is net dat beetje extra bite om er goed boven uit te komen.

''The absent are always in the wrong.'' 
ash82 Geplaatst op 23-07-2008, 16:25 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 23-07-2008, 11:36 jikes87 schreef:
Een booster pedaal van Fulltone. Ca. 100 euro en je krijgt een cleane boost van +/- 30 decibel. Dat is net dat beetje extra bite om er goed boven uit te komen.

Voor nog geen 20 euro kan je zelf een ZVex SHO kloon bouwen. Kost waarschijnlijk een tiende van wat een originele kost. En het is nog leerzaam ook!
http://www.newtone-online.nl/catalo...fo.php?cPath=76&products_id=796

Mke Geplaatst op 24-07-2008, 21:38 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 23-07-2008, 16:25 ash82 schreef:
[...]

Voor nog geen 20 euro kan je zelf een ZVex SHO kloon bouwen. Kost waarschijnlijk een tiende van wat een originele kost. En het is nog leerzaam ook!
http://www.newtone-online.nl/c...p?cPath=76&products_id=796

Dat ziet er interessant uit.

jikes87 Geplaatst op 25-07-2008, 11:43 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Cool! Geeft dat een cleane boost? Best interessant dan voor zo weinig geld.

Je kunt natuurlijk overstappen op een 3-kanalen versterker waarbij het solo kanaal apart afstelbaar is van het cleane en crunch kanaal. Maar dat is natuurlijk het duurdere werk. 20 euro voor zo'n zelfbouwding is een goeie deal.

gr.

''The absent are always in the wrong.'' 
ash82 Geplaatst op 25-07-2008, 14:22 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 25-07-2008, 11:43 jikes87 schreef:
Cool! Geeft dat een cleane boost? Best interessant dan voor zo weinig geld.

Jep, is een cleanboost pedaaltje en super overpriced.
http://www.humbuckermusic.com/zvsuhashope.html

Martijn Geplaatst op 14-08-2009, 08:57 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik gebruik zelf geen pedaal.. Gewoon volume-knop van gitaar..

Willemdaguide Geplaatst op 18-08-2009, 15:29 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Je volumeknop voor je cleane sound gebruiken voor harder en zachter werkt prima.
Ben alleen wel erg benieuwd hoe je dat met je volumeknop doet wanneer je overstuurd speelt. Bij mij zorgt ie er namelijk niet echt voor dat ie zachter gaan, alleen de hoeveelheid vervorming neemt af....

http://theguides.hyves.nl/ Guides to the spirit of Rock! 
Martijn Geplaatst op 04-09-2009, 11:37 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik gebruik de volumeknop.. En ik moet toegeven dat het geluid wel iets cleaner wordt bij het terugdraaien van de volumeknop tot (3 of 4) op de Les Paul die ik gebruik, maar er blijft voor mij voldoende gain voor een nette strakke slag partij. Voor solo gaat de knop naar 10

Mke Geplaatst op 06-09-2009, 15:05 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Alweer een jaar geleden dat ik dit topic startte. Inmiddels ben ik wat wijzer geworden.
Het bleek dat het verhogen van het signaal (Boost) niet het gewenste effect bij mij had, de vervorming werd hoger, maar voor mijn gevoel niet "harder". Op zich wel logisch omdat mijn Les Paul van zichzelf al een hoge output heeft. Volume verhoging/verlaging zoals met de knoppen op de gitaar of een volume-pedaal bleek ook niet het antwoord. Wat goed werkt bij mij is equalizer gebruiken, waarbij ik bij de solo's voornamelijk probeer de midden-frequenties meer te benadrukken. Een andere oplossing die ik vond was om de Wah in te trappen en die op een redelijk hoge stand te laten staan. De sound krijgt dan een goede "bite" en wordt ook iets vloeiender. Deze sound is niet bij al onze nummers geschikt, maar is soms erg effectief.