|
grobschnitt
|
Geplaatst op 11-05-2008, 10:14 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Even een tip gevraagd voor een beginner: Ik zag ergens alle basisakoorden staan voor gitaar, tot zover ok. Een flinke kluif maar wel een uitdagingen heb daar best zin in om het goed onder de knie te krygen. Het # teken staat dat voor mineur? Maar nu komt het: Nu zie ik dus by iedere toon plusminus25 baraagrepen staan. Moet ik echt naar m'n huisarts voor rustgevende medicatie of valt het allemaal nog wel te overzien. Kortom ik zou graag een kleine leidraad willen hebben hoe ik het beste begin. Is er iemand die af een toe een beetje zou willen helpen als ik een vraag heb? Ben indertyd wel begonnen met een akoustische en af en toe kwamen er een paar leuke dingen uit mar ook niet meer dan dat. groeten en fyne (ook muzikale) pinksterdagen
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
Debbie
|
Geplaatst op 11-05-2008, 14:59 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
het # teken staat niet voor mineur het is een fis, die verhoogt een noot met een halve toon de m achter een letter ( a t/m g) is mineur.. dus bijv. am is a-mineur een # in een akkoord is meestal wel een baree-akkoord ( neem aan dat je baree ipv baraa bedoelt) al die akkoorden met baree's zijn nog best te overzien hoor, als je de theorie kent
je hebt een grondtoon. e of a. als je een e-akkoord 1 plaats opschuift, zit je barree op de f. dan is dat je grondtoon en heb je een f akkoord schuif je hem op naar het tweede vakje, heb je een f# als grondtoon en is dat je akkoord zo ook met a. alleen dan welke noten er op de a snaar zitten. ^_^ zo gaat het naturlijk ook met e7,a7,em,am, etc.
als je een bepaald akkoord wil pakken.. krijg je dus al snel dat er een hoop mogelijkheden zijn :P mja.. je hoeft ze echt niet allemaal te kennen :P zoiezo als je de noten op de a en e snaar weet en de akkoorden van a en e weet, ken je al een hoop akkoorden :P
(hoop dat het een beetje duidelijk is..)
|
|
|
|
'Guitar is the easiest instrument to play poorly and the most difficult instrument to play well' |
|
|
grobschnitt
|
Geplaatst op 11-05-2008, 16:26 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Kwartje begint byna te vallen Debbie, komt omdat het nu euro's zyn geworden. Je hebt me al aardig een eindje de goede richting uit geholpen. Ik zal er binnenkort nog eens een paar boeken by aanschaffen. Wat ik je vroeg heb ik trouwens van de site van de Maastrichtse popschool en ik was byna naar de drogist gerent. Nu ik door een vervelend lichamelyk perikel myn sport niet meer kan uitoefenen kryg ik in de toekomst alle tyd om me in het gitaarspelen te verdiepen waar ik trouwens best zin in heb. Dus ik zal m'n gitaar en bas nog heel vaak in de hand hebben. Ieder geval hartelyk bedankt voor je antwoord en mocht ik nog eens een vraagje hebben hierover kan ik dan........? Ieder geval nog een fyne tweede pinksterdag met veel zon. Hier in Apeldoorn wordt morgen een nationale Harley Davidsondag gehouden met veel bands dus je snapt wel wat ik ga doen. Keep on rocking in a free world Groetjes, Robbert, alias Grobschnitt
Dit bericht is gewijzigd op 11-05 16:27.
|
|
|
|
|
|
|
Ruudalberink
|
Geplaatst op 13-05-2008, 12:43 |
Reageer
|
administrator
Verstuur privé bericht
|
niet helemaal.. een # is geen fis. Kan wel, als het voor een F staat. maar een # is gewoon een kruis. Het verhoogt het akkoord met een halve toon. Deze kan voor elke noot staan m.u.v. de B en de E. iig in de baré akkoorden. Verder klopt het aardig wat je zegt, alleen als je van een E naar een F wilt, moet je niet alleen die E 1 vakje opzij schuiven, maar natuurlijk ook met je wijsvinger een barré leggen. Maar denk dat dat wel duidelijk was.
Wat betreft barré akkoorden vanuit A. Precies hetzelfde. De A heletijd opschuiven en dan weer met de wijsvinger een barré leggen.
tip: op hogere posities is de A soms lastig te pakken (die 3 vingers zo boven elkaar). Leg daarom de ringvinger plat. Probeer dus met je ringvinger hetzelfde te doen als je voorheen met je middelvinger, ringvinger en pink hebt gedaan.
wat betreft mineur en majeur: staat er een M achter het akkoord (Em, Am, Bm enz.) is het Mineur. (Had debbie al verteld) Om dit nou in barré te gebruiken neem je ipv de gewone E, nu een Em en schuif je dit door. Precies hetzelfde is het voor de barré akkoorden vanuit A. gebruik nu Am.
Hoop dat het beetje duidelijk is, lastig uitleggen via pc
succes!
|
|
|
|
|
|
|
grobschnitt
|
Geplaatst op 13-05-2008, 16:18 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Bedankt voor je uitleg, By zoiets moet je toch je gitaar er by hebben en ik zit op internet maar al die akoorden door te nemen zonder iets te kunnen proberen. Oorzaak: in afwachting van een woning en m'n spullen opgeslagen dus ik kan niets uitproberen en dat is knap frusterend. Ik kan het beter uitleggen als ik m'n profiel aanpas wat ik even zal doen. Dan is het voor de medeforumgenoten wat meer te begrypen. ieder geval 'merci"
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Johnzwaan
|
Geplaatst op 07-01-2009, 15:01 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Rijkelijk laat, maar ik heb mij dan ook net aangemeld.
Ik vind deze website toch wel de beste in z'n soort: http://www.chordbook.com/guitarchords.php
Zeker omdat je het ook andersom kunt aanpakken; je speelt een akkoord, klinkt wel lekker en wil wel eens weten hoe die officieel heet. Haal de grijze cirkeltjes van de snaren af of plaats ze direct op de fretten waar je je vingers hebt staan. Klik op Search en als het een bestaand akkoord is zal het de benaming geven van die specifieke zetting.
Je kunt natuurlijk ook gewoon naar de akkoorden zoeken bij Select Root
Dit bericht is gewijzigd op 07-01 15:02.
|
|
|
|
They say you are what you eat? Well, then I'm a pussy! |
|